logo

Casein protein

Sorter efter:

Tilpas udvalget
Bodylab Casein Neutral
Prisen for 100g rent protein: 20,66 DKK
  • Fedt:1.5 g
  • KJ:1520
  • Kostfibre:0.0g
  • Mættet fedt:0.0g
  • Kulhydrater:4.5g
  • Protein:82.0g
  • Kcal:360
  • Sukker:4.5g
  • Salt:0.4g
Læs mere >
ButikPrisFragtSamlet
Bodylab189 DKK29 DKK218 DKKGå til butik
Bodyman189 DKK29 DKK218 DKKGå til butik
Vis alle priser
Bodylab Casein Ultimate Chocolate
Prisen for 100g rent protein: 17,89 DKK
  • Fedt:3.5 g
  • KJ:1470
  • Kostfibre:0.0g
  • Mættet fedt:0.5g
  • Kulhydrater:8.0g
  • Protein:71.0g
  • Kcal:350
  • Sukker:4.0g
  • Salt:0.2g
Læs mere >
ButikPrisFragtSamlet
Bodylab189 DKK29 DKK218 DKKGå til butik
Bodyman189 DKK29 DKK218 DKKGå til butik
Musclehouse189 DKK35 DKK224 DKKGå til butik
Vis alle priser
Luk
Tilpas oversigt

Pris

KJ pr 100g

Protein pr 100g

Smagsvarianter

Den største fordel ved at anvende proteinpulver er, at det kan hjælpe dig med at opnå den nødvendige mængde protein, som din krop har brug for, hvis den skal blive større og stærkere. Men hvor meget protein har din krop egentligt brug for? Som tommelfingerregel så plejer man at sige, at din krop har brug for 1,5-2 gram protein per kilo, som du vejer. Så hvis du vejer 80 kilo, så bør du gerne indtage 120-160 gram protein per dag. Dette kan godt være svært at nå gennem dagens almindelige måltider, og derved kan det være en rigtig stor fordel at bruge en shake med proteinpulver som et tilskud til den almindelige kost.

De fleste indtager deres tilskud umiddelbart efter træning, da kroppen hurtigst muligt skal bruge proteiner og energi efter træning, så den derved kan opbygge muskler og restituere. Dette er muligvis også det optimale tidspunkt for de fleste typer af pulver, dog kan man indtage det både før, under og efter træning. Men en type for proteinpulver, som der vil blive fokuseret på i denne artikel, er bedre at tage lige før sengetid. Denne type for proteinpulver kaldes casein proteinpulver. I næste afsnit kan du læse om, hvorfor du med fordel kan tage dette lige inden sengetid og meget mere om dette produkt.

Hvorfor bør du indtage casein protein inden sengetid?

Hovedgrunden til, hvorfor det er en god idé at indtage sit casein proteinpulver lige inden sengetid, er, at denne type protein er langsom til at blive optaget i kroppen, og at det fremskynder og forbedrer din restitution.

En anden fordel, ved at indtage proteiner lige inden man skal sove, er, at der egentligt er en lang periode om natten, hvor kroppen ikke får noget at arbejde med. Hvis du for eksempel har haft et træningspas, som sluttede klokken 17:15, så tager du en shake, du tager hjem og spiser aftensmad klokken 18:30. Herefter får din krop ikke noget energi eller protein inden næste morgen klokken 08:00, hvor der er morgenmad på bordet. Det er næsten 12 timer, hvor kroppen ikke indtager noget energi eller protein. Kroppen har derved godt af at indtage noget protein midt på aftenen, og derved restituerer kroppen bedre i løbet af natten.

De fleste former for proteinpulver er produceret af komælk, og det udvindes ved at mælken bliver frysetørret, og herefter bliver den tørrede mælk tilsat smagsstoffer. Disse former for proteinpulver, der er udvundet af komælk, kalder man både whey protein og casein protein.
Hvad forskellen er på disse to, og hvad der karakteriserer dem begge to, kan du læse meget mere om i de næste par afsnit.

 

Hvad er forskellen på whey og casein?

Whey proteinpulver er den mest almindelige type for af proteintilskud. Dette er et resultat af, at disse proteiner bliver optaget utroligt hurtigt i kroppen. Casein proteinpulver er herimod blevet mere populær over de sidste par år, men er dog stadig ikke lige så populær som whey. Dette produkt har ofte været kendetegnet af en meget dårlig smag, men nu om dage kan de sagtens findes i en behagelig smagsvariant. I modsætning til whey, som bliver optaget hurtigt, så optages casein protein en del langsommere i kroppen.

Dette vil sige, at det naturligvis er en fordel at indtage hurtige proteiner lige efter et endt træningspas, og dette kan med fordel komme igennem whey proteinpulver. Dog, som det blev nævnt tidligere, så er der mange lange perioder på dagen eller om natten, hvor kroppen ikke modtager noget som helst. Derfor er det en god ide at indtage casein proteinpulver, så kroppen derved bliver tilført stabile mængder af protein i perioder, hvor den normalt slet ikke ville optage noget protein.

Så for at opsummere, så er de to beskrevne, de mest almene typer for proteinpulver. Whey protein optages hurtigt i kroppen, hvilket er en fordel lige efter træning. Casein proteinoptages langsommere i kroppen, hvilket er en fordel, fordi kroppen herved kan restituere bedre om natten. Så en god nats søvn, en masse væske og et skud casein proteinpulver er helt sikkert opskriften på en god og effektiv restitution.

Har du problemer med at opbygge muskler? Så kan du med fordel se disse gode råd

Det mest essentielle, hvis man gerne vil opbygge muskler og blive større og stærkere, er, at man ligger i kalorieoverskud. Dette vil sige, at man indtager mere end man forbrænder. Dette kan være en meget fin linje, da du heller ikke vil indtage alt for mange kalorier. Hvis din krop ikke ligger i kalorieoverskud, og hvis du træner for at blive større, så kan du lige så godt stoppe, fordi så kommer du ikke til at se nogen resultater. Du kan løfte i timevise, ugevis og årevis, men hvis du ikke ligger i et kalorieoverskud, så kommer du aldrig til at se de resultater, som du gerne vil se. Derfor lyder rådet herfra, tæl dine kalorier, og gør det klart for dig selv, hvor meget du forbrænder på en dag, og hvor meget du skal indtage for at ligge i et lille overskud.

En måde, hvorpå man kan skabe dette energioverskud, er ved hjælp af proteinpulver eller weightgainer. Weightgainer indeholder en stor mængde kalorier og en lidt mindre mængde protein. Så hvis du har svært ved at opnå det ønskede antal kalorier gennem din daglige kost, så kan du med stor fordel supplere din kost med weightgainer.

Et andet super vigtigt råd, hvis du har problemer med at opbygge muskler, er, at du skal huske at restituere. Det er yderst vigtigt, at du husker, at lade din krop genopbygge inden du træner igen. Når du træner, så nedbryder du kroppen, og derved genopbygger den sig selv stærkere, men dette tager tid. Så husk at restituere inden du træner den samme muskelgruppe igen. Som nævnt tidligere, så kan en god restitution bestå af væske, søvn og casein proteinpulver.

Siden drives af Tim Petersson - Ingridsvej 70 - 4070 Kirke Hyllinge - Tlf. 23 82 38 05